15. april 2012

D-day

Så er jeg igang! Min reise mot en bedre helse starter i dag. Jeg velger å kalle det en reise mot bedre helse fordi målet mitt er nettopp det.  Jeg er ikke overvektig, stillesittende eller overspiser. Mange vil kanskje påstå at jeg er det stikk motsatte? Uansett om jeg er slank, relativt aktiv og spiser ganske sunt, så er jeg i ELENDIG form. Jeg har som de aller fleste vært støttemedlem på treningssenter de siste 12 årene. (Jeg tror ikke det tjener noen å regne på hvor mange kroner jeg har brukt, og hva jeg kunne ha fått for dem...) Jeg har hatt korte perioder hvor jeg har vært ganske flink med trening, men jeg klarer aldri å holde ut over lengre perioder. Nå som jeg har bikket 30 år, innser jeg at det er på tide å ta i et tak. Jeg har alltid ønsket å være en av de som opplever trening som en naturlig del av hverdagen, og hvor det å pakke joggeskoene i kofferten på ferie føles naturlig. Jeg har ingen mål om vektreduksjon, men det er ikke meg imot om de berømte områdene mage, rumpe og lår blir strammere i løpet av denne prosessen...hvem vil ikke det?

Jeg har funnet en blog på nettet som legger opp til et 7-ukers startprogram for slike som meg. Forskningsgruppen " Cardiac Exercise Research Group" ved NTNU http://cergntnu.wordpress.com/,  forklarer trinn for trinn og uke for uke hva du skal gjøre. Ved første øyekast ser dette overkommelig ut, og jeg har bestemt meg for å følge dette til punkt og prikke. La oss se hvordan dette går!

For å unngå å starte på en mandag ( jeg hater mandager, og tror mandager hater meg...Ingenting fungerer denne dagen) tjuvstartet jeg i dag. Dagens øvelse bestod av:

  • 10 minutter oppvarming, rolig jogg eller hurtig gange
  • 10 x 1 minutt løping i motbakke, høy intensitet
  • 10 x 1 minutt rolig gange
  • avsluttet med 5 minutter gange i motbakke, medium intensitet
Må innrømme at jeg trodde dette ville gå som smurt da jeg leste treningsplanen. Men, jeg hadde blodsmak i munnen allerede under oppvarmingen, og lengtet tilbake til en behagelig sofa hjemme under intervallene. Til tross for hat-følelser under treningen, var jeg super-happy da alt var over! Jeg er stolt over å ha gjennomført, og "glede-gruer" meg til fortsettelsen. Vi snakkes!

4 kommentarer:

  1. WOW!
    Denne så jeg IKKE komme, men sporty er du!!
    Masse lykke til på treningsgaleien...kanskj jeg ikke bare følger fremgangen din, men også den fysiske utfordringen....har bare liiiiit jeg skal få unna først...

    Stor klem

    SvarSlett
  2. Bli med på utfordringen! Jeg kan trenge en likesinnet å dele oppturer og nedturer med! Jeg har bestemt meg for at tid ikke lengre skal være en unskyldning...dagens trening tok bare 25 min.

    SvarSlett